Thursday, November 29, 2018

Projekat NAUKA OKO NAS

Projekat  NAUKA OKO NAS




      ETwinning internet portal, koji podržava virtuelnu saradnju i razmenu dobrih praksi i onlajn materijala mađu zaposlenima u obrazovanju širom Evrope, spojio je i dve vaspitne grupe - jednu iz vrtića “Biser” iz Beograda i “Naša radost” iz Aleksandrovca. Mnoga dečja “kako?” i “zašto?” su nas podstakla da tražimo načine da zadovoljimo njihovu prirodnu radoznalost. Povezale smo se sa koleginicama iz drugih zemalja i tako je nastao projekat “Nauka oko nas”.
Kroz saradnju na E-Twinning portalu, vaspitači i deca iz Srbije, Bugarske, Slovačke i Poljske zajedno su istraživali, učili  i stvarali zajednicke produkte.Koristili smo nove tehnologije da se upoznamo, povežemo i učimo jedni od drugih. Glavni cilj nam je bio da zadovoljimo dečje potrebe za istraživanjem i da ih kroz zanimljive aktivnosti uvedemo u svet nauke. Ulazeći u svet nauke, deca su učila na nov i zabavan način - kroz saradnju, predstavljanje i razmenu eksperimenata sa svojim vršnjacima iz drugih zemalja. Zajedno smo istraživali, postavljali hipoteze, komentarisali dešavanja tokom eksperimenata, materijale i aktivnosti. Kroz jednostavne eksperimente iz oblasti fizike, biologije i hemije pokušali smo da decu zainteresujemo za nauku ali i da im omogućimo da uče kroz komunikaciju, razmenu i saradnju sa svojim vršnjacima.

Kako se razvijao projekat?
Kao što je spomenuto, plan kreiraju zajedno svi učesnici u projektu.Određuju se ciljevi, preciziraju aktivnosti, dogovara se oko rokova, dogovaraju se online susreti...Razmenjivali smo  ideje i predloge putem mail-a, foruma ili chatroom-a na eTwinningu, koristili i različiti web 2.0 alate poput Padlet-a, za dogovor i predstavljanje. Nakon predstavljanja svog vrtića, grada i zemlje, svaka od grupa je ostalim učesnicima predstavljala po dva eksperimenta iz oblasti fizike, hemije i biologije. Aktivnosti smo realizovali u grupama a zatim predstavljali u zajedničkom virtuelnom prostoru na eTwinningu koji se zove Twinspace. Činili smo to koristeći fotografije, snimke, kratke filmove ili elektronske albume napravljene u programima Animoto ili Kizoa. Ujedno, stvarali smo i zajednički produkt - Labbook - elektronsku knjigu u kojoj su prikazani svi eksperimenti. Svako je sa svojom grupom pratio aktivnosti ostalih učesnika, deca su gledala fotografije ili snimke, komentarisala a mi smo komentare postavljale u virtuelni prostor našeg projekta, kako bi bile vidljive svima. Deca su sa nestrpljenjem iščekivala svaku novu fotografiju ili snimak, često pitala da li su drugari već postavili nešto novo, upoređivali smo materijale, davala predloge, prepoznavali šta je slično a šta različito među nama, radovali se kreiranju zajedničke elektronske knjige. Tako su deca imala prilike da uče na na originalne načine, kroz direktnu interakciju sa svojim vršnjacima iz drugih gradova i zemalja. Kroz aktivnosti tokom projekta ostvarivala se korelacija među različitim oblastima rada čime smo decu podsticali da budu samostalna i kreativna. Tako su deca likovnim putem predstavljala izvođenje eksperimenata, kreirali smo zajedno pano kojim smo predstaviti svoj vrtić i grad, kreirali eTwinning centre. Pored onog što su nam predstaviljali partneri, istraživali smo još o njihovim zemljama ali se kod dece javila i radoznalost da saznaju još više i o svom gradu i zemlji. Naučili smo puno o sebi i o drugima, uvideli da smo različiti ali da je među nama i puno sličnosti, što je uticalo na razvoj tolerancije i multikulturalnosti.
Na kraju smo birali najzanimljivije eksperimente naših partnera i proveravali kako izgledaju kada ih izvedemo mii, da li su pretpostavke naših drugara tačne, hoćemo li  doći do istih rezultata. Vrhunac saradnje bila je Online laboratorija, gde smo na onlajn sastanku, preko Skajpa, predstavili eksperimente iznenađenja jedni drugima.
Projekat je uticao i na unapređivanje saradnje sa roditeljima  - u nekim aktivnostima su direktno učestvovali zajedno sa decom, a takođe su mogli  da prate naše aktivnosti putem bloga dostupnog samo njima.
Svi učesnici su predstavljali projekat u svojim vrtićima drugoj deci, roditeljima i kolegama što je takođe uticalo na unapređenje vaspitno obrazovnog procesa. Organizovane su “Večeri nauke” na kojima su zainteresovani mogli videti fotografije i kratke filmove naših aktivnosti, likovne izložbe, komentarisati ih,postavljati pitanja….Mogli su pogledati određene eksperimente ili probati da izvedu neki zajedno sa decom. Na “Večerima nauke” u pojedinim vrtićima, gosti su bili i nastavnici i profesori iz osnovnih i srednjih škola. Oni su, zajedno sa svojim učenicima, prikazivali zanimljive eksperimente i uključivali decu iz vrtića u njihovo izvođenje.
Projekat je završen evaluacijom u kojoj su posebno zabeleženi utisci dece i izradom evaluacione knjige sa eksperimentima korišćenjem programa Storyjumper. Ova knjiga je predstavljena kolegama u našim vrtićima i predstavlja svojevrstan priručnik koji može da se koristi u radu sa decom.
 Šta smo dobili?
U ovakvim projektima mnogo dobijaju i deca i vaspitači, a posredno i roditelji i šira zajednica. Deca su bila u prilici da uče na nove, originalne načine,  stekla su osnovna znanja iz oblasti prirodnih nauka na interesantan i interaktivan način. Takođe, upoznala su se, i sarađivala na zajedničkim aktivnostima sa vršnjacima iz drugih gradova i zemalja. Kada se aktivnosti pažljivo isplaniraju, nije neophodno da deca govore neki od stranih jezika da bi bila aktivno uključena u projekat. Dobila su priliku da unapređuju veštine komunikacije i saradnje, razumevanja i prihvatanje različitosti, tolerancije, razvijaju medijsku pismenost i digitalne kompetencije. Iako u vitruelnoj sferi, ove veštine su unapređivane u potpuno bezbednom okruženju za njih. Vaspitači su dobili priliku da razmenjuju ideje i primere dobrih praksi sa svojim kolegama iz drugih obrazovnih sistema što je uticalo na inovativnost i poboljšanje kvaliteta rada ali i na veću profesionalnu motivaciju.
Na Nacionalnoj eTwinning konferenciji “Unapredjivanje nastave upotrebom informaciono komunikacionih tehnologija”, održanoj 06.09.2018.god ovaj projekat je bio nagradjen sa dve nacionalne oznake kvaliteta, za učešće dece i rad vaspitača.  Oznaka kvaliteta je priznanje ucesnicima eTwinning portala za izuzetan nivo učestvovanja na eTwinning projektima.
Kao primer uspešne saradnje i dobre prakse, projekat će Olga Milićević predstaviti na eTwinning kontakt seminaru slovenskih zemalja, “Vrtić na evropskom putovanju”, u decembru 2018. u Ljubljani.
Autori teksta:
Olga Milićević i Aleksandra Jocić



No comments:

Post a Comment

Biti dobar roditelj u digitalnom svetu