Tuesday, December 17, 2019

Izazovi roditeljstva: Zašto i kako postaviti granice deci




Najvažnija stvar koju roditelji mogu 
dati deci je LjUBAV. 
Sledeća najvažnija stvar je 
DISCIPLINA. 
(Beri Brazelton) 


               Priča o izazovima sa kojima se roditelji suočavaju dok im deca odrastaju, nastavila se na drugom delu radionice za roditelje "Izazovi roditeljstva" (o tome kako je izgledala predhodna radionica, možete  pročitati ovde). Ova radionica, pod nazivom " Zašto i kako postaviti granice deci", održana je u medijateci Osnovne škole "Aca Aleksić" 12. decembra 2019.


             Radionicu su, kao i prošli put, osmislili i vodili pedagozi Svetlana Pavlović, Daliborka Simić i Dragan Ćosić i Olga Milićević, vaspitač i trener asertivnih veština. Prisutni su bili  roditelji čija deca pohađaju vrtić  i osnovne škole u našem gradu.




Voditelji i učesnici radionice


         Na početku radionice, roditelji su popunjavali digitalni upitnik koji je trebalo da pomogne da uvidimo kako se roditelji postavljaju u situacijama postavljanja granica svojoj deci. Prvi zadatak bio je rangirati po važnosti najbitnije reči, odnosno stavke u vaspitanju. Ljubav su roditelji prepoznali kao najvažniju, razumevanje i poštovanje kao veoma važne, dok im disciplina i doslednost nisu bili u većoj meri važni. Zato smo se tokom radionice posebno usmerili na objašnjenje pojmova i isticanje značaja discipline i doslednosti u vaspitanju.

         Analizirajući upitnik dalje, došli smo do zaključka da svi uglavnom znamo "kako", ali da ipak ne reagujemo uvek baš onako kako bismo voleli. Nametnula su se pitanja - treba li da očekujemo  da uvek reagujemo na najbolji način,  jesmo li previše strogi prema sebi ako očekujemo da budemo nepogrešivi, kako svojoj deci pokazujemo da je u redu biti pogrešiv....
Roditelji popunjavaju digitalni upitnik

        Pored isticanja važnosti postavljanja granicа deci, predstavljene su i neke konkretne tehnike koje se mogu primeniti u određenim vaspitnim situacijama. Roditelji su se aktivno uključivali u diskusiju govoreći o svojim iskustvima, opisivali tehnike "koje uspevaju" kod njihove dece, ali i deleći dileme koje imaju.... Zajedno smo pokušali da dođemo do odgovora zašto najčešće "upadamo u zamke vaspitanja".    

       Prezentaciju su pratile i duhovite ilustracije:  












Na kraju smo se svi složili oko sledećeg:
     
      Sve su ovo situacije koje su se događale, događaju se i dogodiće se roditeljima. Grešili smo i grešićemo opet. Ne treba da budemo idealni. Možemo se truditi najbolje što možemo da razumemo šta nam se događa, šta se deci događa, i da razmislimo pre nego što reagujemo.
        Deci ne trebaju idealni roditelji, niti drugari, već roditelji od kojih će učiti kako da se nose sa situacijama kada pogreše, kada im je teško, kada su zbunjeni...

Ako ih ne naučimo mi učiniće to neko umesto nas. Da li imamo poverenja u te neke druge?


Thursday, November 28, 2019

Još jedan Festival nauke u Aleksandrovcu


    Ovog novembra, održan je ponovo Festival nauke u našoj opštini. Organizatori su bile, kao i do sada, sve četiri obrazovne ustanove - osnovne škole "Aca Aleksić"i "Ivo Lola Ribar", srednja škola "Sveti Trifun" i predškolska ustanova "Naša radost". 
       
       Domaćin ovogodišnjeg Festivala, održanog 26. novembra, bila je škola "Ivo Lola Ribar". 

   Pored učenika matičnih škola i vrtića učešće su uzeli učenici, predškolci, nastavnici i vaspitači izdvojenih odeljenja u Garevini, Gornjem Stupnju, Dobroljupcima, Zleginju, Rataju i Vitkovu.


    Govoreći o Festivalu, organizatori su rekli: "Danas smo mogli videti da je predstavljeno više raznovrsnih igara, eksperimenata i ogleda. Na veoma kreativan i očigledan način povezivana je teorija i praksa. Ovom prilikom uvaženi su svi didaktički principi (princip naučnosti, prilagođenost uzrastu učenika/dece, sistematičnost i postupnost, povezanost teorije i prakse, očiglednost...). Učesnici su dobili priliku da unaprede kompetencije za učenje, demokratski odnos u savremenom društvu, digitalne kompetencije, rešavanje problema, veštine saradnje i komunikacije..."



    Posebna pažnja posvećena je razvijanju svesti o važnosti  odgovornog odnosa prema okolini, pa je većina demonstracija bila u duhu ekologije. 





     Zanimljivo je bilo videti kako se najmlađi  uče odgovornosti prema životnoj sredini, kako shvataju pojam reciklaže. Mogli smo videti raznovrsne didaktičke igračke kreirane od reciklažnih materijala, ali i digitalne igre kroz koje se ova deca upoznaju sa osnovnim ekološkim principima. Demonstrirali su i kako zajedno  sade biljke, a kroz eksperimente  "Priroda u tegli" predstavili ono što su do sada naučili o zaštiti životne sredine.




    Još jednom smo svi prikazali kako se kroz zanimljive naučne eksperimente može objasniti svet oko nas i pri tom istakli potrebu i želju da živimo u zdravijem i čistijem okruženju,i budemo odgovorniji prema svom okruženju nego predhodne generacije.
    Eksperimenti i ogledi koje su izvodili srednjoškolci bili su i u funkciji profesionalne orijentacije učenika završnih razreda osnovne škole. 


      Posetioci Festivala bili su deca iz starijih, mešovitih i predškolskih grupa vrtića, učenici četvrtih i osmih razreda obe osnovne škole i srednjoškolci. Svi oni su imali priliku ne samo da čuju i vide, već  i da se oprobaju u izvođenju pojedinih igara, ogleda i eksperimenata.
   

Tuesday, November 12, 2019

Svet u meni i oko mene



  Ovih dana, u starijoj vaspitnoj grupi, Radoznalice, započet je novi projekat "Svet u meni i oko mene" 
      Kako izgleda naš početak, možete videti u ovoj digitalnoj knjizi


Tekst o tome kako napraviti jednu ovakvu knjigu, koje su mogućnosti primene ovog alata u vrtiću, sa primerima drugih digitalnih knjiga, možete pronaći OVDE.

Biti dobar roditelj u digitalnom svetu